Teo Gästbloggar om "Disney World"

Ni kommer väl ihåg mitt inlägg om Disney World, min stora dröm?
Teo har varit där, så jag bjöd in honom att gästblogga här hos mig om hans spännande resa där.


Teo - Gästbloggaren
Teo - "Bög in the city"
Besök hans blogg!

Bild 1

Ingen har väl lämnats oberörd av Disney, alla har vi någon anknytning till denna mystiska legend. Antingen det är filmerna, musiken eller Walts egna politiska snedsteg som lockar. Mitt första möte var, som säkert många andras, Kalles julafton. Vid det här laget har jag säkert sett just det programmet dryga tjogtalet gånger och dess magiska, förtrollande känsla är sedan länge borta för mig. Men jag minns fortfarande spänningen av att se en ny tecknad kortfilm med Kalle, Pluto eller Musse och hur jag aldrig ville att de skulle ta slut. Jag låter säkert väldigt gammal när jag skriver så men det har ju att göra med det jag först skrev, alla har vi Disney med oss på något sätt, och de flesta av oss nästa från början.

 

Bild 2


Disney World var för mig ett ouppnåeligt drömresemål under hela barndomen. En dag slog dock drömmen in och jag fick möjligheten att själv åka dit och uppleva den tecknade magin på plats och ställe. Bara flygresan dit var en stor upplevelse, inte bara för att den tog tio timmar utan för att de visade Disneyfilmer på planet, nya för mig dessutom. Efter att vi hade ”flyttat in” på hotellet så bar det av och spänningen steg nu för varje sekund som jag kom närmare mitt mål. Bakom grinden på ”Ticket center” så väntade den berömda monorailen på att föra oss till The Magic Kingdom® Park. På långt håll kunde man skymta det stora slottet och de kringliggande husen. Det var som Peter Harrysson brukade säga; spänningen var olidlig.

För er som inte vet kan jag berätta att Disney World är indelat i fyra olika parker plus två vattenparker som inte fanns där när jag var där:


Bild 3

The Magic Kingdom Park: Sagodelen av hela Disneys värld. Här finns slottet och alla andra lite romantiskare bitar av legenden. Det är även här man hittar vanliga åkattraktioner.

Bild 4
Epcot Center: Det är nog här ifrån man har hämtat designen till globen då en av de tekniskt inspirerade åkturerna ser ut som en jätte golfboll. Det är även här man ska äta om man vill befinna sig i en riktigt fantastisk miljö. Restaurangerna är placerade runt en lite sjö som man kan ta båten över om man inte vill gå runt den och uppleva alla smaker och dofter på vägen.

Bild 5
Disney's Animal Kingdom Park: Tyvärr hann jag inte hit på min resa då jag prioriterade att utforska de två ovan nämnda utförligt istället (kan ju säga att jag var där en vecka utan att tröttna). Däremot vet jag att detta är en djurpark som är inspirerad av många filmer så som Lejonkungen med flera.

Bild 6
Disney's Hollywod Studios: Hit hann jag inte heller, men det är här alla de berömda åkattraktionerna man har sett på tv och hört folk berätta om finns; The Hollywood Tower Hotel, Rockin' RollerCoaster, High School Musical med fler.

De två vatten parkerna som inte fanns när jag var där kan jag inte berätta så mycket om mer än vad de heter: Disney's Blizzard Beach och Disney's Typhoon Lagoon. Den första ska tydligen innehålla en av världens högsta vattenrutchbanor och den andra ska tydligen vara en lite lugnare plats för hela familjen.

Bild 7


För att återgå till min resa så hade jag precis klivit av tåget och stod antagligen med hakan i marken. Detta var ju de flesta barns dröm som just slagit in och jag hade en hel vecka på mig att åka allt och äta allt för den delen. Bara att ta sig fram längs med alla affärer på Main Street USA tog bara det en väldigt lång stund och jag minns hur jag började tröttna och ville åka turer istället. Bland det första vi åkte var Jungle Cruise en båtfärd genom tropiska miljöer med vattenfall och spännande djur. Detta följdes av ”it's a small world”, Space Mountain, Tom Sawyer Island, Mad Tea Party med fler. Gillar man åkturer så är vilken del som helst, med undantag för djurparken rena rama guldgruvan och för mig som aldrig skulle sätta min fot i en berg och dalbana så fanns där väldigt många bra alternativ med.

Första dagen avslutades med en tur till Epcot center för att äta på en av restaurangerna kring den lilla sjön. Vart vi hamnade kommer jag faktiskt inte ihåg, vi hann ju äta på de flesta ställena den veckan, där emot kommer jag ihåg alla upplevelser jag fick mig på promenaden runt. Alla dofter, alla vackra miljöer och restauranger och de vackra ljussättningarna. Den restaurang som gjorde starkast intryck var den Japanska, den hade en röd liten träbro över el liten bäck som ledde ner till sjön.

Dag två spenderades enbart på Epcot och jag avverkade hela den parken på en dag. Det var inte lika mysigt och roligt här så vi återvände bara hit för att käka i fortsättningen. Återstående tiden gick åt till att åka turer och käka massa god mat och glass. Jag ska inte tråka ut er med det utan ska försöka sammanfatta min vistelse på Disney World med ett ord: OTROLIGT!! När våra barn blir lite större ska jag ta med dem och Gabbe dit för att åter få uppleva magin som är Disney, för har du en gång varit här så längtar du alltid tillbaka.


Kommentarer
Postat av: http://eerikandersson.blogg.se

coolt xD

2009-02-05 @ 14:45:15
URL: http://eerikandersson.blogg.se/
Postat av: La Bella Vita

Ja eller hur, riktigt mumsigt:) Tack för kommentaren & ha en fin torsdag:)//Isabelle

2009-02-05 @ 14:51:13
URL: http://nilssonisabelle.blogg.se/
Postat av: Rasmus

Kul att du hamnade på förstasidan ^^ Se du är omtyckt på nätet. EN riktgit cool kille^^. Samt kitty hon är ju så cool!! Jag kan inte fatta att jag känner folk som säger att dem vill ha bort henne. Tycker hon är underhållande och jätte cool som är sej själv liksom!! Samt det där med knark, visst är det så. Alla säga knarka inte med det hindrar inte folk för att göra det.. Men vi kan ju bättra oss vilket är bra! Och de taskiga dem skrivgt till Sanna tycker jag är så FEL!.. Om man knarkat och sedan lyckats ta sej ur det så är man en STARK människa! Inte många som klara det så till alla knarkare som slutat NI är STARKA som klara av att dra er ur det!! Samt kul att du snackat med någon som vart där ^^ Hoppas att du får åka dit och jag hoppas att du har det så bra som du kan då ^^.



Hur är det ananrs då??



Kram kram :)

2009-02-05 @ 15:58:44
URL: http://sheargenius.blogg.se/
Postat av: Malin´s Humorblogg

Jo, men han hade gått hem för dagen.. :/ Jag får testa någon annan dag!

2009-02-05 @ 16:00:46
URL: http://deafeem.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag har med varit där,det var verkligen kul=),skulle gärna åka dit igen....älskade allt och roligast var Universal Studios,och Epcot Center=)

2009-02-05 @ 16:24:26
Postat av: Jonnie

haha jopps de har jag en dotter och en pojk : )

2009-02-05 @ 16:28:43
URL: http://www.Alwaysfabulous.se
Postat av: Kim Ekholm

:D Det gör väl inget. Han kan ju komma flera gånger... :D

2009-02-05 @ 16:49:36
URL: http://kimza.se
Postat av: caroline

grym blogg, verkligen! :D

2009-02-05 @ 17:19:47
URL: http://carolinejosefineforsberg.blogg.se/
Postat av: Sandra

verkar tufft! :D

2009-02-05 @ 17:34:04
URL: http://rockgrodan.com
Postat av: Lucia

låter underbart!

2009-02-05 @ 17:39:16
URL: http://luciaisraelsson.blogg.se/
Postat av: Maria

Vilken resa han gjort!

Det står på min att göra resa någon gång när barnen är större så de oxå får se Disney world :)

ha en bra kväll

2009-02-05 @ 18:04:43
URL: http://xtremebeautynails.blogg.se/
Postat av: josefin

sv: haha vad bra då sötnos, i did it for you;)



men du, kan du inte göra en signatur till mig? ***putar sött med underläppen***

2009-02-05 @ 21:25:16
URL: http://sameoldstories.blogg.se/
Postat av: http://eerikandersson.blogg.se

haha ja fyfan va gott de va ;D

2009-02-05 @ 21:34:46
URL: http://eerikandersson.blogg.se/
Postat av: josefin

sv: vore uuuurgulligt i så fall... nån form av handstil/skrivstil så det ser ut som om jag har skrivit mitt namn liksom.... =)



bifogar min msn så du kan skicka =)

ppuussssss

2009-02-05 @ 22:34:27
URL: http://sameoldstories.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0